top of page

Brukermedvirkning

Hva er brukermedvirkning?

Kort beskrivelse:

Brukermedvirkning handler om at brukere av helse- og omsorgstjenester skal ha innflytelse på utformingen av tjenestetilbudet. Målet er å bidra til bedre helse- og omsorgstjenester gjennom aktiv deltakelse fra brukere og pårørende.

Individnivå: Brukermedvirkning på individnivå innebærer at hver enkelt person har rett til å påvirke sin egen behandling innen helse- og omsorgstjenestene. Denne retten er sikret gjennom pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 3 https://lovdata.no/lov/1999-07-02-63/§3-1 Hvis du lurer mer

Tjenestenivå: Brukermedvirkning på tjenestenivå betyr at brukerrepresentanter jobber sammen med helsepersonell i helsetjenestene, som for eksempel på et sykehus.

Systemnivå: Brukermedvirkning på systemnivå betyr at brukergrupper og brukerorganisasjoner deltar i planleggingen av tiltak og tjenester. Dette kan inkludere samarbeid med statsforvaltere, regionale kompetansesentre eller direktorater.

Hvorfor er det viktig?

Beskrivelse: Brukermedvirkning sikrer at tjenestene blir bedre tilpasset brukernes behov og erfaringer. Det bidrar til økt kvalitet og relevans i tjenestetilbudet.

Fordeler:

o Bedre tilpassede tjenester

o Økt kvalitet og relevans

o Styrket demokrati og deltakelse

Hva er og gjør en brukerrepresentant?

Definisjon: En brukerrepresentant er en person som representerer brukere og pårørende i ulike råd og utvalg. De har ansvar for å fremme brukernes perspektiver og erfaringer i beslutningsprosesser.

Rolle og ansvar: En brukerrepresentant er en person som representerer brukere og pårørende i ulike råd og utvalg. De har ansvar for å fremme brukernes perspektiver og erfaringer i beslutningsprosesser.

Eksempel på oppgaver: Brukerrepresentanter deltar i brukerråd, arbeidsgrupper og andre fora hvor de bidrar med sin erfaringsbaserte kunnskap.

Fordeler: Du får inngående kompetanse om hvordan helsetjenesten er bygget opp, kunnskap om politiske føringer for helsetjenesten, utvikle gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter, mulighet til å bidra til en bedre helsetjeneste får de som sliter med en spiseforstyrrelse, mestringsfølelse og nettverk, verv som kan setter på CVen, og mulighet for å få referanse og attest fra SPISFO

Ressurser og dokumenter:

bottom of page